Skim Perumahan Penjawat Awam Malaysia (PPAM) atau PPA1M merupakan skim perumahan yang disediakan oleh kerajaan, khas untuk penjawat awam.

Selain menguruskan kemudahan pembiayaan perumahan untuk penjawat awam melalui Lembaga Pembiayaan Perumahan Sektor Awam (LPPSA), pihak kerajaan turut memperkenalkan Program PPAM atau PPA1M sebagai salah satu inisiatif bagi penjawat awam memiliki rumah mereka sendiri. Skim PPAM atau PPA1M ini membolehkan penjawat awam terutamanya yang berpendapatan rendah dan sederhana untuk membeli rumah di bandar-bandar utama.
1. Apa itu PPAM/ PPA1M
Perumahan Penjawat Awam Malaysia (PPAM) atau dahulunya dikenali sebagai PPA1M adalah satu skim rumah mampu milik untuk kakitangan kerajaan yang dilancarkan pada awal tahun 2013. Apa yang menarik, skim yang diwujudkan ini mempunyai objektif utama, iaitu untuk mengutamakan keselesaan dari aspek saiz, reka bentuk, kualiti, lokasi serta harga rumah yang bersesuaian dengan tangga gaji penjawat awam.
Dengan lokasi yang strategik, harga rumah penjawat awam yang akan ditawarkan adalah di antara RM90,000 hingga RM300,000 seunit kepada semua anggota perkhidmatan awam yang layak. Di bawah Program PPAM ini, kerajaan telah menetapkan untuk menyediakan sejumlah 100,000 unit rumah mampu milik untuk penjawat awam menjelang akhir tahun 2018.
2. Kategori penjawat awam yang layak untuk PPAM/ PPA1M
Anggota-anggota berikut layak untuk memohon skim PPAM:
- Perkhidmatan Awam Persekutuan
- Perkhidmatan Awam Negeri
- Badan Berkanun Persekutuan
- Badan Berkanun Negeri
- Pihak Berkuasa Tempatan
Secara umumnya, semua kakitangan kerajaan termasuk yang bekerja dengan Kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, Pihak Berkuasa Negeri/Tempatan, Badan Berkanun Persekutuan dan Badan Berkanun Negeri layak memohon di bawah skim ini.
3. Syarat- syarat kelayakan permohonan PPAM/ PPA1M
Berikut merupakan beberapa syarat-syarat kelayakan yang dikenakan bagi program rumah penjawat awam atau PPAM:
- Warganegara Malaysia
- Penjawat awam dari kesemua gred layak memohon termasuk;
- Penjawat awam yang telah berpencen, memiliki skim bersara dan kad pesara
- Penjawat awam lantikan tetap atau kontrak
- Warganegara Malaysia
- Boleh memohon lebih dari satu projek
- Moratorium 10 tahun ( tidak boleh menjual atau menyewakan kepada orang lain selama 10 tahun)
BACA: Panduan lengkap Pinjaman Perumahan Kerajaan (LPPSA) untuk penjawat awam
4. Cara-cara memohonom PPAM/ PPA1M

Bagi membuat permohonan bagi skim ini, berikut merupakan 9 langkah yang perlu dilakukan iaitu:
i. Pendaftaran
Sebelum membuat permohonan, anda perlu membuat pendaftaran akaun terlebih dahulu. Pertama sekali, layari laman web rasmi PPAM. Kemudian, tekan butang daftar.

Anda akan dibawa ke paparan laman web seperti di bawah. Jangan lupa untuk mengisi maklumat yang diperlukan dengan tepat dan lengkap.

Bagi anda yang merupakan anak pesara, maklumat yang didaftarkan perlu menggunakan maklumat ibu/bapa. Jika maklumat telah berjaya didaftarkan, anda akan mendapat kata laluan melalui emel.
ii. Pelancaran
Setelah selesai mendaftar, anda boleh membuat pilihan berdasarkan pilihan projek yang disediakan.Bagi mendapatkan maklumat berkenaan projek-projek yang dibuka untuk permohonan, anda perlu sentiasa melihat maklumat yang dikemaskini di portal PPAM dari semasa ke semasa untuk mengelakkan anda terlepas peluang memiliki rumah di lokasi idaman. Hal ini kerana, sebarang projek yang telah ditutup tidak akan dibenarkan bagi membuat sebarang permohonan.
iii. Permohonan

Bagi proses permohonan, perlu diingatkan permohonan hanya akan dijalankan secara online atau dalam talian sahaja. Oleh itu, tiada sebarang borang manual yang akan digunakan bagi proses ini. Bagi mereka yang ingin memohon, anda dinasihatkan tidak mempercayai sebarang ejen luar atau membuat rujukan secara rasmi kepada pihak agensi pelaksana, PPAM terlebih dahulu.
Terdapat dua sahaja laman web rasmi bagi permohonan ini iaitu:
- Semua permohonan PPAM selain Putrajaya hanya boleh dibuat melalui laman web PPAM.
- Seterusnya, permohonan bagi projek di Putrajaya boleh dibuat di laman web Perumahan Penjawat Awam (PPAM) Putrajaya.
Log masuk ke laman web yang disediakan mengikut lokasi yang dipilih oleh anda. Untuk pertanyaan lanjut, anda boleh hubungi Perbadanan Putrajaya (PPJ) di talian 03-8000 8000 atau hantarkan e-mel ke [email protected].
Bagi mendapatkan panduan lebih lengkap mengenai cara memohon, anda boleh merujuk manual pengguna di sini.
Setelah anda berjaya memohon, sentiasa perhatikan dan menyemak status pada permohonan. Berikut merupakan penerangan ringkas berkenaan status permohonan yang akan dipaparkan:
Lengkap : Sedang dalam proses semakan oleh PPAM.
Pengundian Seterusnya : Undian telah dilaksanakan namun permohonan belum berjaya mendapat tawaran, undian semula akan dibuat semula sekiranya terdapat kekosongan pada masa akan datang.
Ditawarkan : Telah berjaya mendapat tawaran untuk projek yang telah dimohon.
Tidak Ditawarkan : Permohonan tidak lengkap / Tidak berjaya dalam Undian.
Anda boleh menyemak keputusan permohonan di laman web PPAM dalam jangka masa 14 hingga 30 hari iklan ditutup di laman web PPAM dan tertakluk kepada jumlah permohonan diterima.
iv. Pilihan Projek PPAM/ PPA1M
Sewaktu membuat pilihan projek, pastikan anda memilih jenis unit yang masih ada bagi setiap projek. Bagi mendapatkan harga rumah yang menepati kelayakan gaji anda, semak kelayakan pinjaman terlebih dahulu dengan pihak bank atau LPPSA.
v. Pengundian
Seterusnya, proses undian akan dijalankan berdasarkan kaedah yang telah ditetapkan oleh cawangan PPAM.
vi. Penawaran
Jika permohonan anda berjaya, anda akan dimaklumkan melalui emel dan paparan status akaun anda di laman web PPAM
vii. Perjanjian jual beli
Sebelum menandatangani perjanjian jual beli ini, pastikan anda memahami syarat serta kandungan perjanjian ini. Hal ini bagi mengelakkan sebarang salah faham terutamanya berkaitan moratorium iaitu sekatan menjual dan menyewa unit kediaman ini selama 10 tahun.
viii.Pembiayaan
Bagi urusan pembiayaan, anda perlu menguruskan permohonan ini tidak kira sama ada melalui pihak LPPSA atau mana-mana pihak bank komersial. Apa yang paling penting, kelulusan pinjaman perlu didapatkan dalam masa 2 bulan setelah Perjanjian Jual Beli.
ix. Penyerahan kunci
Akhirnya, anda telah sampai ke langkah terakhir bagi permohonan ini sebelum berjaya mencapai impian memiliki rumah ini. Bagi memastikan rumah yang akan dimiliki ini selamat didiami, projek ini perlu mendapatkan Sijil Perakuan Siap & Pematuhan CCC terlebih dahulu. Selepas itu, kunci dan hartanah akan diserahkan dan secara sahnya anda sudah merupakan pemilik rasmi unit PPAM tersebut.
5. Spesifikasi rumah PPAM/ PPA1M.
Berikut merupakan spesifikasi bagi rumah-rumah PPAM:
- Rumah di bawah Program PPAM adalah bertingkat dan landed. Setiap jenis rumah bertingkat atau apartmen mestilah disediakan kemudahan lif.
- Setiap rumah mestilah berkeluasan sekurang-kurangnya 850 kps, dan perlu mempunyai minimum 3 bilik tidur dan 2 bilik air.
- Kemasan rumah minimum bagi pembangunan Strata dan landed.
- Reka bentuk dan konsep perlu mengambil kira penjimatan kos pembinaan, penyelenggaraan, pengcahayaan, pengudaraan, dan keselesaan penghuni.
- Kemudahan perumahan (amenities) seperti yang ditetapkan oleh Pihak Berkuasa Tempatan (PBT)
6. Senarai projek PPAM yang masih dibuka
-
PPAM Kuala Lumpur
- PPAM Setapak (Setapak Riviera)
-
PPAM Pahang.
- PPAM Sungai Karang Jaya 2, Kuantan
- PPAM Aman Plus 2, Kuantan
- PPAM Kg Pandan 1, Kuantan
- PPAM Taman 1-Icon, Kuantan
- PPAM Sentral Residen (Projek 1), Bera
Untuk maklumat lanjut berkenaan PPAM/ PPA1M, anda boleh layari laman web rasmi Perumahan Penjawat Awam (PPAM) atau Jabatan Perumahan Negara KPKT. Kami harap, impian anda khasnya bagi mereka yang bergelar penjawat awam bagi memiliki rumah menjadi realiti. Semoga panduan yang disediakan dalam artikel ini dapat membantu memudahkan urusan permohonan anda berjaya diluluskan.
BACA: Rumah Perakku: Cara memohon dan syarat-syarat kelayakan terkini