i-Sinar: Apa kelebihan & kekurangan keluar duit KWSP Akaun 1?

Share

Anda mesti sedia maklum bahawa Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) membenarkan pencarum untuk membuat pengeluaran duit dari Akaun 1 melalui i-Sinar – bermula dari Januari 2021. Amaun maksimum yang boleh dikeluarkan adalah sehingga RM60,000. Anda boleh check di laman web i-Akaun.

Terdapat pelbagai reaksi dari rakyat berkenaan pengeluaran duit dari Akaun 1 ini. Ada yang positif tetapi ada juga yang sebaliknya.

Ramai pakar merasakan pengeluaran duit KWSP Akaun 1 ni patut jadi pilihan yang last sekali – salah sorangnya adalah Desmond Chong Kok Fei, naib presiden Majlis Perancangan Kewangan Malaysia. Beliau berpendapat pengeluaran ini sama seperti moratorium pinjaman, iaitu penyelesaian sementara sahaja.

“Sekiranya ia tidak dapat diselesaikan walaupun setelah enam bulan, apa yang membuat seseorang berfikir bahawa mereka dapat menyelesaikan masalah pendapatan mereka dengan mengeluarkan dana dari Akaun 1?”

Apa pendapat anda? Dalam keadaan ekonomi yang tak stabil disebbkan pandemik, ini adalah satu pilihan terbaik bagi yang lebih memerlukan. Tetapi, apa kata, sebelum membuat keputusan ambil tahu dulu tentang kelebihan dan kekurangan untuk mengeluarkan duit dari Akaun 1 ni.

BACAAN POPULAR:
📱 [PANDUAN] Cara daftar i-Akaun KWSP secara online.
💰 Kini anda boleh mengeluarkan duit ASNB secara online.

Kelebihan pengeluaran KWSP Akaun 1

1. Anda ada duit tambahan

© kenishirotie / 123rf

Tahu tak dalam 6 bulan pertama tahun 2020, kadar pengangguran meningkat sampai 4.3%? Betul, terdapat seramai lebih kurang 652.5 juta orang terjejas pekerjaan disebabkan pandemik Covid-19 dan keadaan ekonomi yang tak stabil. Disebabkan ini, ramai yang mengalami masalah kewangan dan jika tiada simpanan ia lebih memburukkan keadaan lagi-lagi untuk membeli barangan keperluan.

Jadi, jika boleh keluarkan duit KWSP, dapatlah kurangkan beban mereka yang terjejas untuk membayar sewa rumah, membeli makanan dan juga pengangkutan.

BACA: Panduan membeli rumah menggunakan KWSP akaun 2

2. Menaikkan ekonomi negara.

Bagaimana i-Sinar dapat menaikkan ekonomi negara? Begini, dengan situasi sekarang ni, jika ramai yang tiada duit untuk berbelanja ia akan memberi kesan bagi kuasa beli pengguna.

Berdasarkan pendapat dari bapa ekonomi Keynesian, John Maynard Keynes, perbelanjaan pengguna ini penting bagi mengetahui jika ekonomi masih okay atau tidak. Kalau bagus, secara tak langsung, perbelanjaan pengguna akan buat lebih banyak orang berbelanja.

© Loanstreet

Seperti yang ramai tahu, ekonomi negara kita dalam proses pemulihan. Jadi, dengan i-Sinar, ia dapat mempercepatkan lagi proses pemulihan tu. Ya lah, rakyat akan berbelanja untuk kekalkan cara hidup. Dari situ, aktiviti bisnes pun akan naik sebab ada permintaan bagi barang & perkhidmatan.

BACA: i-Sinar KWSP: Permohonan Pengeluaran RM10,000 Akaun 1 & Syarat kelayakan

Kekurangan pengeluaran KWSP Akaun 1

1. Dividen KWSP berkurangan

Tujuan utama KWSP adalah untuk tolong pencarum simpan duit selepas bersara. Menurut satu artikel dalam media baru baru ini, Hawati Abdul Hamid, penyelidik kanan Khazanah Research Institute (KRI) berkata:

“Lebih dari 80% pencarum KWSP tidak dapat memenuhi target simpanan minimum iaitu RM240,000 apabila bersara. Lagi 20% pencarum pulak hanya ada rata-rata kurang dari RM7,000 sahaja dalam simpanan.”

Dengan kos sara hidup yang semakin meningkat, perkara ni amat membimbangkan terutamanya jika itu sahaja simpanan yang mereka ada. Jika anda tergolong dalam statistik KRI ni, anda akan kehilangan sejumlah wang yang boleh dikumpul jika mengeluarkan duit Akaun 1.

Kita ambik Nizam sebagai contoh. Sekarang ni, Nizam ada RM20,000 dalam akaun KWSP. Setiap bulan Nizam mencarum sebanyak: 9% (kadar caruman baru tahun 2021) x RM1,680 = RM151.20. Dalam setahun, caruman Nizam ada sebanyak RM1,814.40.

Katakan dividen setiap tahun adalah 5% dan gaji Nizam kekal sama, simpanan persaraan Nizam akan jadi sebanyak ini selepas 3 tahun:

BILANGAN TAHUN JUMLAH SIMPANAN PERSARAAN SEMASA CARUMAN TAHUNAN DIVIDEN TAHUNAN JUMLAH SIMPANAN PERSARAAN SELEPAS 1 TAHUN
1 RM20,000 RM1,814.40 RM1,090.72 RM22,905.12
2 RM22,905.12 RM1,814.40 RM1,235.98 RM25,995.50
3 RM25,995.50 RM1,814.40 RM1,390.50 RM29,200.40

Sebaliknya, kalau Nizam keluarkan RM10,000, simpanan persaraannya akan jadi sebanyak ini:

BILANGAN TAHUN JUMLAH SIMPANAN PERSARAAN SEMASA CARUMAN TAHUNAN DIVIDEN TAHUNAN JUMLAH SIMPANAN PERSARAAN SELEPAS 1 TAHUN
1 RM10,000 RM1,814.40 RM590.72 RM12,405.12
2 RM12,405.12 RM1,814.40 RM710.98 RM14,930.50
3 RM14,930.50 RM1,814.40 RM837.25 RM17,582.15

Jadi, anda faham tak? Kalau Nizam tidak keluarkan duit KWSP, duit simpanan persaraannya akan lebih RM11,618.26. Kalau Nizam berjaya bayar balik pun, masih ada sejumlah duit yang tidak dapat disimpan.

2. Tak semua boleh bayar duit pendahuluan balik ke KWSP.

i-Sinar ni tak sama seperti i-Lestari. i-Sinar adalah pendahuluan yang anda perlu bayar balik. Lebih kurang macam keluarkan duit dari tabung – lambat laun, akan isi balik.

Macam mana pembayaran balik tu? Sebelum ni, 70% caruman anda masuk Akaun 1 dan lagi 30% masuk Akaun 2. Jika anda berjaya mohon i-Sinar, semua duit caruman akan masuk ke Akaun 1 sehingga cukup amaun yang dikeluarkan untuk i-Sinar. Setelah selesai pembayaran balik, baru caruman anda kembali seperti biasa.

Tetapi, tiada siapa boleh pastikan jika pencarum yang kena pecat boleh dapat kerja baru dan bayar balik atau tidak. Sama juga bagi ahli KWSP yang sudah lama tidak mencarum, tidak pasti mereka boleh mencarum kembali.

Sebagai contohnya Mei Yi, suri rumah yang buat caruman secara sukarela kepada KWSP, dan mungkin disebabkan masalah kewangan, Mei Yi tidak lagi aktif mencarum dan hanya mempunyai RM4,500 sahaja dalam akaun KWSP. Jadi Mei Yi ingin mengeluarkan duit untuk menampung perbelanjaan.

Tetapi, dengan keadaan Mei Yi sekarang, bagaimana Mei Yi akan mempuan pembayaran balik? Dan bagaimana pula jika anda masih belum mendapat pekerjaan selepas dipecat? Buat masa ini, pihak KWSP masih tiada kata putus mengenai isu ni.

Duit anda, terpulang lah untuk kegunaan apa pun. Cuma, kena ingat yang i-Sinar ni bertujuan untuk tolong pencarum yang ada masalah kewangan. Jadi, kalau anda masih lagi mampu membeli handphone dan perabut rumah, lebih baik anda tunggu sampai anda bersara.

Nasihat kami, “tepuk lah dada tanya selera”. Harapnya anda dapat menggunakan duit KWSP sebaik mungkin, (jika anda layak).

Buat lah keputusan dengan bijak ok. Selamat memohon i-Sinar!

Selain pengeluaran yang i-Sinar dan i-Lestari, ada 16 jenis pengeluaran lain tau. Anda boleh baca artikel di sini.

BACA LAGI ARTIKEL MENARIK KHAS UNTUK ANDA: 

💡 Tahu tak? Bukan masa nak pencen je boleh keluarkan duit KWSP.
📈 Hartanah vs saham: Pelaburan manakah lebih baik?
💰 Refinance rumah: Taktik untuk menikmati kadar faedah yang lebih rendah.


Share
Sign up and stay updated
Get the latest property news, home solution tips, interior design ideas and property guides.
By subscribing, you consent to receive direct marketing from iProperty.com Malaysia Sdn Bhd (iProperty), its group of companies and partners. You also accept iProperty’s Terms of Use and Privacy Policy including its collection, use, disclosure, processing, storage and handling of your personal information.