Negeri Johor bakal menjadi negeri pertama di Malaysia, dan juga yang pertama di Asia Tenggara menggunakan Autonomous Rail Rapid Transit (ART) atau sistem bas berpandu tanpa rel. Kawasan Iskandar Malaysia merupakan projek perintis bagi penggunaan sistem ini.

Tahukah anda, terdapat tiga jenis penggalak atau pemangkin dalam hartanah yang dalam bahasa industri hartanah dipanggil booster hartanah. Booster hartanah memainkan peranan yang luar biasa dalam meningkatkan nilai hartanah berlipat kali ganda dalam satu tempoh masa.
Booster hartanah terdiri daripada tiga jenis
1. Infrastruktur
Pembangunan infrastruktur yang menghubungkan lokasi A dan lokasi B merangkumi pembangunan lebuh raya dan projek mega pengangkutan awam seperti Transait Aliran Deras (MRT), Transit Aliran Ringan (LRT) dan ART.
2. Aktiviti komersial
Peningkatan aktiviti ekonomi hasil daripada pembangunan premis perniagaan, kilang dan apa sahaja yang melibatkan aktiviti ekonomi.
3. Peningkatan populasi
Nilai yang meningkatkan jumlah populasi penduduk sekitar secara dinamik seperti sekolah, pusat pengajian dan sebagainya. Contoh lokasi yang menerima impak positif dari pembangunan booster hartanah adalah Bangsar South (Kampung Kerinchi), Bandar Saujana Putra dan Horizon Hills.
Booster hartanah merupakan perkara terbaik yang boleh berlaku dalam pelaburan hartanah. Hal ini kerana, booster hartanah telah memendekkan tempoh masa sesuatu kawasan untuk matang dan meningkatkan nilai hartanah sekitarnya.
Pengangkutan awam juga merupakan salah satu daripada booster hartanah yang meningkatkan nilai hartanah. Anda boleh jangkakan nilai hartanah yang berada dalam radius 1km dari pengangkutan awam meningkat melebihi 6% setahun.
Terbaru, Iskandar Malaysia yang terletak di Johor Darul Takzim bakal mencatatkan sejarah sebagai bandar pertama di Malaysia dan Asia Tenggara yang menguji sistem ART.
BACAAN POPULAR:
🏘️ 7 perbandaran di Johor dengan hartanah bawah RM650,000
🔍 5 kawasan kediaman di Johor yang paling popular
Apa itu Autonomous Rail Rapid Transit (ART)

ART atau sistem bas berpandu tanpa rel ini boleh digambarkan sebagai bas, tren dan tram. Dilengkapi dengan sistem sensor yang boleh membaca trek di jalan raya, lantas membolehkannya untuk mengemudi laluannya sendiri secara automatik.
Ia juga mampu bergerak sehingga 70 km/j dan membawa lebih 300 penumpang dengan tiga gerabak. Sistem ART ini telah dibawa masuk oleh Mobilus Sdn Bhd dan dijangka akan dilancarkan pada suku pertama tahun 2021. Mobilus adalah syarikat usaha sama di antara Ireka Corporation Bhd dan CRRC Urban Traffic Co Ltd dalam usaha merebut peluang perniagaan pengangkutan bandar di Malaysia dan Asia Tenggara.
Ia merupakan salah satu daripada ujian laluan untuk projek Transit Rapid Bas Iskandar Malaysia atau Iskandar Malaysia Bus Rapid Transit (IMBRT) – sebuah sistem transit yang komprehensif untuk Iskandar Malaysia yang meliputi rangkaian lebih 2,000 kilometer untuk Fasa 1.
Macam mana ART bergerak
Tiada landasan tetap seperti MRT, LRT dan KTM yang perlu dibina untuk ART kerana sistem ini menggunakan sistem jalanraya dan mempunyai ciri-ciri komunikasi yang berhubung dengan lampu isyarat. Sungguhpun hanya sesuai untuk kapasiti sederhana untuk pengangkutan, sistem ART ini menggunakan sepenuhnya kuasa elektrik dan hidrogen tanpa mencemarkan persekitaran seperti sistem kereta api konvensional.
Dekat mana laluan ART ni

Sistem ART ini dilihat mampu memberi faedah kepada ratusan ribu rakyat negeri Johor sebagai medium pengangkutan utama dan solusi untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas pada waktu puncak. Laluan utama ART menghubungkan Iskandar Puteri (Nusajaya), Skudai dan Tebrau dan mampu meliputi 90% daripada populasi Iskandar Malaysia.
Fasa pertama sepanjang 51km, merangkumi 39 stesen:
- 19 stesen di Tebrau
- 13 stesen di Skudai
- 7 stesen di Iskandar Puteri
Setiap stesen dan terminal mempunyai fasiliti seperti kedai runcit, lif dan eskalator, serta surau dan tandas.
BACA: Rumah Mampu Milik Johor (RMMJ): Cara mohon dan syarat-syarat kelayakan permohonan
Sistem ART sebenarnya telah digunapakai dengan meluas di bandar-bandar utama di China dan mengendalikan 25,000 pengguna setiap hari. Ianya berjaya mengurangkan 20% daripada kesesakan trafik semenjak dilancarkan pada Disember 2019 yang lalu. Apa yang lebih penting, sistem ART ini menggunakan sepenuhnya sistem tenaga hijau dan hanya mengambil masa 10 minit untuk perjalanan dengan jarak 25km.
Penduduk Johor Bahru (JB) boleh berkira- kira untuk mula membuat ‘property hunting’ di kawasan jaringan pengangkutan ART sebelum terlambat!
BACA LAGI ARTIKEL MENARIK DI SINI:
🤑 Ini dia rumah-rumah yang termahal di Johor.
🤔 Pernah tak terfikir bilakah masa terbaik untuk membeli rumah di Malaysia?
💰 Tambah ilmu buat duit. Pelaburan hartanah atau saham lebih baik?
Disunting oleh Rebecca Hani Romeli
Artikel asal ini diterbitkan oleh Majalah Labur dan ditulis oleh Mehmed Aezhad.