Bagi menangani kejutan terhadap sektor ekonomi berikutan penularan wabak Covid 19, institusi kewangan turut memainkan peranan membantu rakyat menguruskan pembayaran semula pinjaman dalam tempoh sukar ini.

Artikel ini diterjemah dari These Malaysian banks are offering financial relief to help loan borrowers cope during COVID 19 outbreak oleh Ridzwan A. Rahim.
Pandemik Covid-19 benar-benar mengejutkan kita. Banyak perniagaan dalam pelbagai sektor industri terjejas teruk apabila seluruh negara diarahkan melakukan penjarakan sosial selama 14 hari di bawah Perintah Kawalan Pergerakan. Pada 16 Mac lalu, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan perintah berkurung separa di seluruh negara dari 18-31 Mac bagi membendung penyebaran virus Covid-19 di Malaysia.
Bagi meringankan beban kewangan pengguna yang terkesan akibat wabak ini, kebanyakan bank di Malaysia telah mengumumkan sama ada menerusi kenyataan media atau laman media sosial, program khas bantuan kewangan buat pelanggan mereka. Ini termasuk penangguhan sementara ansuran pinjaman yang dikenali sebagai tempoh moratorium kepada peminjam.
BERITA TERKINI: Semua individu & SME di Malaysia kini layak untuk penangguhan pinjaman bank atau moratorium selama 6 bulan secara automatik, tanpa mengira bank yang dilanggani mereka. Baca butiran penuh di sini.
Berikut adalah senarai bank-bank terkemuka dan perincian bantuan kewangan yang ditawarkan. Maklumat dalam senarai ini tepat pada waktu penerbitan:
1. RHB Bank and RHB Islamic Bank
Tawaran: Moratorium sehingga enam bulan untuk pembayaran semula pinjaman kepada pelanggan yang terjejas akibat wabak, menerusi program bantuan kewangan bagi pelanggan individu dan pemilik perusahaan kecil dan sederhana (SME). Dua pilihan ditawarkan:
- Permohonan penangguhan sehingga enam bulan bagi pembayaran ansuran bulan
- Penstrukturan atau penjadualan semula perjanjian pinjaman dan pembiayaan
Untuk memohon, e-mel RHB di [email protected]
Untuk maklumat lanjut, telefon 03-9206 8118.
2. HSBC Malaysia
Tawaran: Bantuan kecairan seperti moratorium dan kelonggaran pembayaran semula bagi meringankan beban pelanggan. Moratorium ditawarkan untuk pinjaman atau pembiayaan, gadai janji atau pembiayan perumahan dan perbankan perniagaan runcit (Fusion).
Pelanggan lain yang boleh memohon moratorium adalah pemegang kad kredit dan pelanggan perbankan komersil seperti pemilik SME.
Untuk memohon atau maklumat lanjut, hubungi nombor hotline HSBC di bawah antara 9 pagi hingga 5.30 petang (Isnin hingga Jumaat):
Pelanggan kad kredit: 1300-22-2733
Pelanggan gadai janji / pembiayaan: 1300-88-1121
Pelanggan Fusion: 1300-80-1998
NOTA: Bagi pelanggan yang mempunyai rekod kewangan yang baik, HSBC telah pun meluluskan lanjutan tempoh selama 30 hari bagi pinjaman dagang (trade loan) / pembiayaan yang matang antara 18 – 31 Mac tanpa dikenakan apa-apa fi tambahan atau penalti.
3. Maybank
Tawaran: Moratorium atau cuti pembayaran sehingga enam bulan untuk pemilik perniagaan dan SME serta individu yang terkesan akibat wabak Covid-19. Ini mungkin dalam bentuk penstrukturan atau penjadualan semula kemudahan kewangan, jika perlu. Kemudahan kewangan yang termasuk dalam program bantuan ini adalah:
- Pinjaman/Pembiayaan Sewa Beli
- Pinjaman/Pembiayaan Peribadi
- Pinjaman/Pembiayaan Gadai Janji
- Pinjaman/Pembiayaan Pelaburan
- Pinjaman/Pembiayaan Pendidikan
- Pinjaman/Pembiayaan SME
Permohonan boleh dibuat secara atas talian di https://mybk.co/33tJUF2.
Bank Negara Malaysia (BNM) kini menyediakan Kemudahan Bantuan Khas RM2 bilion yang akan disalurkan dalam bentuk modal kerja bagi membantu perusahaan kecil dan sederhana meringankan masalah aliran tunai jangka pendek.
4. CIMB Bank & CIMB Islamic
Tawaran: Program bantuan kewangan termasuk moratorium pembayaran semula pinjaman sehingga enam bulan untuk pelanggan yang terjejas akibat wabak Covid-19. Ini adalah tambahan kepada program penstrukturan dan penjadualan semula pembiayaan biasa yang ditawarkan kepada individu dan pemilik perniagaan yang terjejas, seperti yang diumumkan awal bulan ini.
Pemilik SME boleh mendapatkan pembiayaan sehingga RM1 juta untuk tempoh tidak melebihi lima tahun setengah. Ini termasuk moratorium pembayaran semula pinjaman selama enam bulan pada kadar pembiayaan 3.75% setahun.
Untuk memohon bantuan kewangan, hantar e-mel kepada [email protected] atau telefon Pusat Khidmat Pelanggan CIMB di 03-62047788.
5. Public Bank
Tawaran: Moratorium serta-merta sehingga enam bulan bagi ansuran bulanan pinjaman dan pembiayaan, baik untuk individu mahu pun pemilik perniagaan yang terjejas akibat wabak Covid-19. Public Bank akan menstruktur atau menjadual semula pinjaman dan pembiayaan pelanggan bagi membantu meringankan situasi aliran tunai mereka yang dilanda musibah ini.
Untuk pertanyaan dan bantuan, hubungi 1800 225 555.
Pelanggan SME boleh berkunjung ke mana-mana cawangan Public Bank atau e-mel [email protected]
KETAHUI: Ini dia senarai Kadar Faedah Pinjaman BR & BLR terbaru dari Bank Negara Malaysia
6. OCBC Bank

Tawaran: Langkah bank membantu pelanggan yang terjejas termasuk:
- Moratorium enam bulan terhadap bayaran balik pokok untuk pinjaman atau pembiayaan perumahan, pinjaman penyambung dan modal kerja tambahan
- Dana bantuan khas untuk membantu pemilik SME meringankan masalah aliran tunai jangka pendek
Untuk memohon bantuan atau mendapatkan maklumat lanjut, hubungi nombor talian OCBC di bawah:
-Perbankan peribadi: 03-8317 5000
-Perbankan perniagaan: 03-83149310
-OCBC Al -Amin: 03-83149310
7. Alliance Bank
Tawaran: Bantuan kewangan untuk pelanggan yang terjejas perniagaan atau pendapatan akibat wabak Covid-19 termasuk:
- penangguhan ansuran pinjaman atau pembiayaan (bayaran balik pokok dna faedah atau keuntungan)
- penstrukturan dan penjadualan semula pinjaman sehingga enam bulan
- penepian caj lewat untuk pinjaman dan pembiayaan
Untuk maklumat lanjut, hubungi 03-5516 9988.
8. Ambank
Tawaran: Penangguhan sementara pembayaran atau penstrukturan semula pembayaran ansuran untuk pelanggan individu dan SME.
Untuk pelanggan perusahaan kecil dan sederhana yang terjejas akibat Covid-19, satu kemudahan bantuan khas ditawarkan dalam bentuk pembiayaan sehingga RM1 juta. Mereka yang memohon kemudahan ini akan menikmati kelulusan dalam tempoh 24 jam dan pembayaran dalam tempoh 5 hari selepas kelulusan.
Untuk memohon atau mendapatkan maklumat lanjut:
-Pelanggan individu: e-mel kepada [email protected] atau telefon 03 2178 8888
-Pelanggan perusahaan kecil dan sederhana: Hubungi pengurus perhubungan masing-masing, e-mel kepada [email protected] atau telefon talian perkhidmatan korporat di 03 2178 3188.
BACA: 10 peraturan pinjaman perumahan yang perlu dipatuhi, menurut seorang bekas pegawai bank
9. Standard Chartered Bank
Tawaran: Pilihan pembayaran faedah sahaja bagi ansuran pinjaman sehingga enam bulan bagi pelanggan runcit dan SME yang terjejas akibat pandemik ini. Pilihan pembayaran ini ditawarkan untuk kedua-dua pinjaman konvensional dan perbankan Islam.
Untuk maklumat lanjut, hubungi 1300-88-8888.
10. Hong Leong Bank
Tawaran: Pelan Bantuan Kewangan Pelanggan bagi pelanggan individu dan SME yang menawarkan moratorium sehingga enam bulan bagi pembayaran bulanan pinjaman atau pembiayaan. Turut ditawarkan adalah penstrukturan dan penjadualan semula pinjaman atau pembiayaan.
Pelanggan SME boleh mendapatkan sehingga RM1 juta pembiayaan tanpa cagaran untuk tempoh sehingga lima tahun setengah. Insentif ini ditawarkan bermula 18 Mac hingga 31 Disember 2020.
Untuk maklumat lanjut, e-mel kepada [email protected] atau telefon 03-7626 8899.
Ambil Perhatian!
Bagi anda yang ingin memanfaatkan moratorium ini, perlu difahami bahawa ini bukan wang percuma. Anda masih perlu membayar jumlah yang ditangguhkan. Walaupun anda dikecualikan daripada membayar ansuran selama tempoh ini, faedah pinjaman masih akan dikira dan dikenakan. Ini bermakna tempoh pinjaman akan dilanjutkan atau faedah yang terkumpul akan diagihkan ke baki ansuran pinjaman anda sebaik sahaja tempoh penangguhan tamat.
Pun begitu, jika anda berdepan kesukaran pada masa ini, bantuan yang ditawarkan ini pasti lebih baik daripada memungkiri pinjaman.
Akhir sekali, kelulusan mendapatkan bantuan tertakluk kepada budi bicara setiap bank. Kami sarankan anda hubungi sendiri bank untuk penjelasan dan bantuan.