Bantuan Elektrik Prihatin (BPE) *sehingga 31 Disember 2020 | ||
Jumlah penggunaan | Jumlah bil (RM) | Diskaun |
1 -200 kWh | 0.22 – 43.60 | 50% |
201 – 300 kWh | 43.93 – 77.00 | 25% |
301 – 600 kWh | 77.52 – 231.80 | 15% |
601 – 900 kWh | 232.35 – 395.60 | 10% |
>900 kWh | > 396.17 | 2% |
Artikel ini telah dikemas kini pada 22 Jun 2020 untuk ketepatan dan kepelbagaian maklumat.
Kerajaan bersama-sama dengan Tenaga Nasional Berhad (TNB) telah memperkenalkan inisiatif diskaun bil elektrik, Bantuan Elektrik Prihatin (BPE) di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) untuk membantu meringankan beban pengguna domestik dan komersial. Inisiatif yang diperkenalkan mulai April 2020 hingga September 2020 ini akan berterusan hingga 31 Disember 2020!

Semenjak negara kita dilanda dengan pandemik COVID-19, pelbagai usaha telah dijalankan oleh kerajaan bagi memberi bantuan dan mengurangkan beban rakyat dari pelbagai aspek. Selaras dengan itu, kerajaan dan pihak TNB telah memperkenalkan inisiatif diskaun bil elektrik TNB di bawah pakej PRIHATIN.
Peruntukan tambahan RM530 juta telah disalurkan untuk memberi diskaun berperingkat antara 15% hingga 50% mengikut penggunaan kadar elektrik dengan had maksimum 600 kilowatt sebulan.
Jika anda masih keliru tentang diskaun bil elektrik TNB yang diumumkan oleh kerajaan, berikut adalah 10 perkara yang anda perlu tahu tentang diskaun ini.
1. Siapakah yang layak menerima diskaun bil elektrik di bawah Pakej Rangsangan Ekonomi 2020 (PRE 2020) dan PRIHATIN?
Pengguna-pengguna dari kategori berikut layak menerima diskaun bil elektrik:
- Perdagangan
- Perindustrian
- Pertanian Spesifik
- Domestik / Kediaman
Nota: Pemegang Lesen Awam Pengagihan dengan Tarif Khas (Tarif Pukal) tidak termasuk dalam kategori pengguna yang menerima diskaun daripada TNB.
Sebahagian besar daripada rakyat Malaysia merupakan pengguna domestik/kediaman yang bergantung kepada bekalan elektrik bagi menjalani kehidupan seharian di rumah. Oleh itu, pemberian diskaun bil elektrik kepada pengguna domestik/ kediaman sangat dihargai kerana dapat mengurangkan kos sara hidup rakyat Malaysia sedikit sebanyak dalam keadaan yang sukar ini.
Lihat 5 bantuan yang boleh dimanfaatkan oleh B40 and M40 melalui Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (PRIHATIN) untuk panduan yang lebih terperinci.
2. Sebagai pengguna domestik/kediaman, apakah diskaun bil elektrik yang akan saya perolehi?

Pada pengumuman yang lalu, YAB Perdana Menteri telah mengumumkan pemberian diskaun tambahan kepada pengguna domestik di bawah Pakej PRIHATIN.
Untuk pengetahuan semua, pemberian diskaun ini akan memberi tumpuan kepada pengguna yang menggunakan elektrik sehingga 600kWh atau RM 231.80 sebulan. Pemberian kadar diskaun kepada pengguna adalah di antara 15% hingga 50% bergantung kepada jumlah penggunaan elektrik masing-masing bermula dari 1 April hingga 30 September 2020.
Oleh sebab kadar diskaun yang diberikan berbeza mengikut jumlah penggunaan masing-masing, pengguna di rumah perlu peka dengan penggunaan jumlah elektrik, dan bukannya menggunakan diskaun yang sama bagi semua pengguna. Jangan pelik pula jika jumlah diskaun yang anda perolehi tidak sama dengan jiran anda!
BACA:13 Perkara yang anda perlu tahu tentang Pelan Pemulihan Ekonomi Jangka Pendek
3. Bilakah diskaun bil elektrik TNB ini dilaksanakan?
Diskaun bil elektrik TNB akan dijalankan mulai penggunaan bermula 1 April hingga 30 September 2020, iaitu selama 6 bulan. Jika bil elektrik diterima dalam bulan April meliputi penggunaan elektrik untuk bulan Mac 2020 dan April 2020, diskaun akan dikira secara prorata berdasarkan penggunaan dalam bulan April 2020.
Anda masih keliru tentang pengiraan secara prorata ini? Jangan bimbang, kami akan terangkan dengan lebih lanjut dengan contoh pengiraan. Sekiranya bil yang diterima dalam bulan April 2020 hanya meliputi penggunaan sehingga 31 Mac 2020, tiada diskaun yang akan diterima oleh pengguna bagi bil tersebut.
Oleh itu, pastikan anda menyemak dengan teliti tarikh penggunaan bagi bil yang diterima oleh pihak TNB untuk mengelakkan sebarang kekeliruan tentang pemberian diskaun ini.
4. Berapakah jumlah diskaun yang akan diberikan kepada pengguna?

Jumlah peratus diskaun yang akan diterima oleh pengguna adalah berdasarkan sektor perniagaan terpilih, kategori pengguna dan jumlah penggunaan.
Bagi kategori pengguna domestik, diskaun akan diberi sehingga 50% berdasarkan jumlah penggunaan. Jumlah penggunaan elektrik dan juga kadar pemberian diskaun adalah seperti berikut:
- Bagi bil RM 43.60(1 kWj-200 kWj) dan ke bawah, diskaun sebanyak 50% akan diberikan.
- Bagi bil RM 43.70 hingga RM 77.00 (201 kWj-300 kWj), diskaun sebanyak 25% akan diberikan.
- Bagi bil RM 77.10 hingga RM 231.80 (301 kWj-600 kWj), diskaun sebanyak 15% akan diberikan.
- Bagi bil RM 231.90 (>600 kWj) dan ke atas, diskaun sebanyak 2% akan diberikan.
Bantuan Prihatin Elektrik Tambahan
Seramai empat juta atau 52.2% pengguna domestik akan menikmati faedah di bawah Bantuan Prihatin Elektrik tambahan. Bantuan ini merupakan tambahan kepada diskaun bil elektrik di bawah Bantuan Prihatin Elektrik yang telah dilaksanakan sejak 1 April lepas.
Pengguna dengan bil elektrik sebulan kurang dari RM77 atau penggunaan bawah 300kWj akan menikmati bekalan elektrik percuma selama tiga bulan di bawah bantuan ini. Bekalan elektrik percuma diberikan kepada pengguna bagi bulan April, Mei dan Jun, dan akan dikreditkan dalam bil bulan Julai.
Jumlah penggunaan elektrik dan juga kadar pemberian diskaun tambahan adalah seperti berikut:
- Bagi bil < RM 77(<300 kWj) dan ke bawah, nikmati bekalan elektrik percuma selama tiga bulan.
- Bagi bil > 300 kWj potongan sehingga RM 231 akan diberikan selama tiga bulan. Bayaran itu akan dikreditkan semula ke dalam bil bulan Julai sekiranya pengguna dengan penggunaan sebulan kurang 300kWj telah membuat bayaran bil bagi ketiga-tiga bulan tersebut.
- Bagi bil > 601 – 900 kWj dengan bil elektrik antara RM 232.35 hingga RM 395.60, diskaun tambahan 8% menjadikan 10 % sebulan bagi bil elektrik bulan April 2020 hingga Disember 2020.
Pengguna domestik akan terus menikmati potongan BPE berdasarkan jumlah penggunaan elektrik bulanan mereka. Kadar diskaun adalah seperti berikut:
Bukan itu sahaja, pengguna domestik TNB (Tarif A- Domestik) akan mempunyai pilihan untuk membayar bil secara ansuran tanpa caj tambahan melalui Pelan Bayaran Mudah (Easy Instalment Plan). Surcaj lewat bayar dari 18 Mac 2020 sehingga 31 Disember 2020 juga dibatalkan, dan tiada potongan bekalan elektrik melainkan atas permintaan pengguna berdaftar atau arahan pihak berkuasa yang berkaitan.
5. Bagaimana cara pengiraan diskaun bil elektrik TNB?
Bagi pengiraan bil elektrik bulanan anda, pihak TNB akan membuat kiraan berdasarkan dua perkara utama iaitu tempoh bil dan juga jumlah penggunaan (kegunaan kWh). Selain itu, kadar diskaun akan diberikan berpandukan jumlah penggunaan (kegunaan kWh).
Sebagai contoh, Mak Cik Kiah merupakan seorang pengguna domestik dengan penggunaan elektrik di bawah 200 kWj, dan layak menerima diskaun bil elektrik sebanyak 50%. Berikut adalah cara pengiraan untuk bil elektrik Mak Cik Kiah.
Bagi pengiraan diskaun ini, Mak Cik Kiah perlu merujuk kepada dua perkara utama untuk pengiraan bulan April iaitu:
- Tempoh bil: 8/3/2020-7/4/2020 (30 hari)
- Jumlah kegunaan kWh (jumlah penggunaan elektrik): 186 kWh
- Penggunaan elektrik secara harian : Jumlah kegunaan kWh/tempoh bil
- 186 kWh/ 30 hari =6 kWh sehari
Penggunaan bulan Mac selama 24 hari (8 Mac hingga 31 Mac)


- Tempoh penggunaan: 24 hari (8 Mac hingga 31 Mac 2020)
- Kadar tarif bagi pengguna domestik: 21.8 sen per kWh
- Penggunaan elektrik secara harian: 6 kWh
- Bil bagi bulan Mac: 24 hari x 6 kWh x 21.8 sen =RM 31.39
Kiraan prorata diskaun yang bermula April akan dikira sebagai berikut:
Perlu diingatkan, diskaun bagi bil elektrik TNB hanya akan bermula 1 April 2020
Tempoh penggunaan bulan April dalam bil ialah: 1 April hingga 7 April 2020 – 7 hari
Penggunaan bulan April yang layak mendapat diskaun:


- Tempoh: 7 hari (1 April hingga 7 April)
- Kadar tarif bagi pengguna domestik: 21.8 sen per kWh
- Sebelum diskaun: 7 hari x 6 kWh x 21.8 sen = RM 9.16 #
- Selepas diskaun: 50% x RM 9.16 = RM 4.58 #
- Jumlah bil tanpa diskaun: RM 31.39 + RM 9.16 = RM 40.55#
- Jumlah bil dengan diskaun: RM 31.39 + RM 4.58 = RM 35.97 #
Apa yang menarik, bagi bulan seterusnya iaitu Mei hingga September 2020, diskaun akan diberi sepenuhnya sebanyak 50% sekiranya penggunaan Mak Cik Kiah masih di bawah 200 kWj. Jika kadar penggunaan berbeza, kadar diskaun adalah mengikut kadar penggunaan yang digunakan.
Bagi bil bulan Oktober, kadar prorata akan dikenakan bagi bagi tempoh 23 hari dari 8 hingga 30 September menggunakan cara kiraan yang sama. Sila rujuk kepada bil anda bagi mengetahui tempoh bil anda sendiri dan kiraan prorata yang tepat untuk penggunaan bil anda.
Gunakan kalkulator diskaun PRIHATIN untuk bil elektrik anda di sini.
6. Adakah saya perlu membuat sebarang permohonan untuk mendapatkan diskaun?
Bagi memudahkan pengguna, anda sebagai pengguna domestik/kediaman tidak perlu mengambil apa-apa tindakan.Diskaun diberikan secara automatik kepada semua pengguna domestik yang berdaftar dengan TNB atau mana-mana pembekal elektrik.
7. Bagaimana bil dikira semasa Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini?
Bagi mengurangkan risiko, tiada bil fizikal yang akan dihantar ke premis kediaman. Oleh itu, bil elektrik bulanan anda akan dikira secara anggaran berdasarkan penggunaan bulan sebelumnya, manakala diskaun bil elektrik pula akan dikira berdasarkan bil anggaran tersebut. Jangan bimbang, proses pelarasan bil dan diskaun yang berkenaan akan dibuat setelah bil bacaan sebenar diperolehi. Anda masih akan membayar jumlah sebenar yang anda gunakan setiap bulan.
Bagi Pengguna LPC yang mempunyai meter RMR dan pengguna meter pintar (smart meter) akan menerima bil elektrik dengan bacaan sebenar berserta diskaun berdasarkan bil bacaan sebenar. Namun, sekiranya bacaan gagal diperolehi, bil anggaran akan dikeluarkan. Diskaun bil elektrik pula akan dikira berdasarkan bil anggaran tersebut. Pelarasan bil dan diskaun yang berkenaan akan dibuat setelah bil bacaan sebenar diperolehi.
Seterusnya, sekiranya pengguna masih menerima bil anggaran selepas tempoh PKP, pelarasan diskaun akan dibuat setakat pembilan 31 Disember 2020 sahaja. Sekiranya bil sehingga pembilan 31 Disember 2020 masih berstatus anggaran atau E, maka diskaun yang telah diberikan dianggap muktamad dan tiada lagi pelarasan akan dibuat setelah bil sebenar diperolehi.
8. Bagaimana cara untuk saya dapatkan bil elektrik secara dalam talian (online)?

Bil anda tetap akan dikeluarkan secara dalam talian setiap bulan melalui aplikasi myTNB dan juga portal myTNB. Di laman web ini, anda mempunyai pilihan untuk mendaftar akaun atau terus membuat pembayaran dengan menggunakan nombor akaun bil elektrik anda. Apa yang penting, semak bil terdahulu untuk mendapat nombor akaun bil elektrik anda dan seterusnya membuat pembayaran. Anda juga boleh memuat turun bil serta mencetaknya bagi rujukan di masa hadapan.
9. Bagaimana untuk membuat pembayaran bagi bil elektrik TNB saya sewaktu tempoh PKP ini?
Pembayaran boleh dilakukan secara dalam talian hanya melalui aplikasi dan portal myTNB. Pembayaran yang dilakukan akan ditolak terus dari jumlah bil anda.
10. Siapakah yang saya boleh hubungi untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai diskaun bil elektrik TNB ini?
Anda boleh berhubung terus dengan pihak TNB CareLine di talian 1-300-88-5454 atau menghantar e-mel ke [email protected]
Kerajaan Malaysia sangat prihatin akan kebajikan penggunanya terutama dalam keadaan yang getir ini. Pelbagai bantuan dan pakej rangsangan yang telah diusahakan bagi membantu rakyat daripada pelbagai lapisan masyarakat
BACA: 6 cara berkesan untuk rendahkan bil elektrik anda (#6 pasti mengejutkan)
Diskaun bil elektrik TNB di bawah pakej PRIHATIN ini merupakan usaha kerajaan yang patut dipuji kerana walaupun nampak kecil, impaknya sangat besar terutama bagi mereka yang terjejas akibat COVID-19 ini. Semoga kita semua dapat memanfaatkan bantuan yang diberikan dan terus bertahan bersama-sama!