Negeri | Pautan atau link tutorial carian |
Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur | Carian Hakmilik dan carian persendirian- Klik di SINI |
Pahang | Melalui aplikasi Pahang Go |
Perak | Klik di SINI |
Kedah | Klik di SINI |
Melaka | Klik di SINI |
Negeri Sembilan | Klik di SINI |
Nak tahu cara buat carian tanah untuk memperoleh lebih maklumat mengenai rumah yang anda hendak beli? Jom baca perkongsian artikel ini untuk ketahui dengan lebih lanjut mengenai carian rasmi, carian persendirian, dokumen yang perlu disediakan dan kos yang terbabit.
Sebut sahaja tentang menyemak hak milik tanah atau mencari tanah, pasti anda tertanya-tanya apa yang perlu dilakukan. Urusan carian tanah atau semak hak milik tanah mungkin kedengaran mudah, namun ada beberapa perkara yang anda perlu tahu.
Jika anda masih keliru dan tertanya-tanya, jangan bimbang kerana dalam artikel ini kami akan kongsikan bagaimana untuk mencari tanah atau menyemak hak milik tanah. Jom kita bermula!
Apa itu carian tanah atau semak hak milik tanah
Secara umumnya, carian tanah atau semak hak milik tanah merupakan semakan status tentang hak pemilikan seseorang individu tersebut. Biasanya carian ini dilakukan bagi mendapatkan sebarang maklumat yang paling terkini berkenaan pemilik, sebarang urusan yang didaftarkan atau sebarang halangan dan sekatan jika ada.
Jenis-jenis carian tanah yang ada dan saya perlu tahu
Bagi carian tanah, ia terbahagi kepada dua kategori:
- Carian rasmi
- Carian persendirian
Jom kami terangkan dengan ringkas tentang dua kategori carian ini di bawah:
Carian rasmi
Secara ringkasnya, carian rasmi memerlukan permohonan secara bertulis kepada Pendaftar Hakmilik / Pentadbir Tanah yang berkenaan dan perlu menjelaskan sejumlah bayaran. Apabila carian rasmi dilakukan, dokumen anda akan mempunyai cop dan tandatangan Pendaftar Hakmilik / Pentadbir Tanah.
Biasanya, carian rasmi akan dilakukan bagi membuat mana-mana permohonan rasmi yang mewajibkan dokumen carian rasmi yang sah ini disertakan bersama permohonan. Contohnya, permohonan pusaka, bukti pemilikan atau permohonan ukur atau pecah bahagian.
Carian persendirian
Bagi carian persendirian, biasanya carian ini dilakukan untuk mendapatkan maklumat untuk kegunaan sendiri sahaja. Malah, tiada sebarang cop dan tandatangan Pendaftar Hakmilik / Pentadbir Tanah pada dokumen bagi carian persendirian ini.
Mengapa saya perlu membuat carian tanah atau semak hak milik tanah
Biasanya, ramai dalam kalangan kita yang hanya mengambil tahu berkenaan carian tanah apabila ingin melakukan sebarang permohonan rasmi atau urusan jual beli hartanah. Sebenarnya, masih terdapat banyak kepentingan dan sebab mengapa anda perlu membuat carian tanah atau semak hak milik tanah.
1. Mengetahui status serta maklumat terkini tanah
Kebanyakan daripada pemilik tanah hanya menyimpan geran tanah sehinggalah mereka meninggal dunia tanpa mengetahui status terkini tanah. Malah, status tanah tidak pernah diambil tahu sehingga memakan masa berpuluh tahun.
Jika pemilik tanah tidak mengambil tahu tentang status tanah buat jangka masa yang lama, kemungkinan informasi pelan tanah telah berubah. Malah, ada situasi di mana berlaku pindaan nombor lot tanah yang tidak sama seperti nombor lot di geran tanah lama mereka. Ini akan menimbulkan kekeliruan dan menyukarkan sebarang proses melibatkan tanah ini di masa hadapan.
2. Mengetahui jika terdapat sebarang sekatan atau kaveat pada tanah tersebut
Anda perlu melakukan carian tanah bagi menyemak jika terdapat sebarang sekatan atau kaveat pada tanah tersebut. Biasanya, carian bagi mengetahui kaveat ini dilakukan sebelum urusan jual beli hartanah berlaku.
Ini bagi memastikan tiada sekatan atau kaveat yang boleh menghalang urusan jual beli hartanah. Selain itu, pemilik tanah juga boleh melakukan carian ini bagi memastikan tiada sebarang kaveat yang dikenakan ke atas tanah miliknya tanpa pengetahuan dan persetujuannya.
3. Mengetahui status tanah yang dibeli
Bagi tanah yang dibeli dengan menggunakan pinjaman pihak bank, sekiranya status tanah masih berada dalam status gadaian, peguam pihak pembeli atau pemilik tanah perlu mendapatkan penyata bank (penyata penebusan).
4. Menyimpan dokumen carian rasmi bagi yang tidak mempunyai geran tanah
Bagi individu yang hanya merupakan penama hak milik yang mempunyai bahagian yang kecil di dalam satu lot tanah, biasanya mereka tidak akan dapat menyimpan geran tanah tersebut.
Dengan melakukan carian rasmi, anda boleh mendapatkan satu salinan sah bagi geran tanah tersebut untuk simpanan anda. Sekurang-kurangnya, ia boleh dijadikan sebagai rujukan terutamanya kepada anak dan cucu anda kelak.
5. Bagi menguruskan urusan pembahagian harta pusaka
Bagi sebarang urusan tuntutan pembahagian harta pusaka yang dikendalikan oleh Mahkamah Tinggi, Unit Pembahagian Pusaka (UPP) JKPTG biasanya ia akan memerlukan waris memberi bukti pemilikan harta tak alih, contohnya tanah peninggalan si mati sebelum mengemukakan permohonan.
Oleh itu , waris akan membuat carian hak milik di pejabat tanah bagi memastikan si mati mempunyai hak pemilikan yang sah ke atas sesuatu hartanah selepas kematiannya. Dokumen carian hak milik atau carian rasmi ini akhirnya akan diserahkan sebagai bukti dan lampiran bersama permohonan.
Siapa yang boleh melakukan carian tanah dan hak milik tanah?
Ramai dalam kalangan kita yang masih ragu-ragu tentang siapa yang boleh melakukan carian tanah. Sebenarnya, anda sendiri sebagai pemilik tanah atau waris boleh melakukan sendiri carian tanah dan hak milik tanah itu.
Jika anda terikat dengan komitmen masa dan tenaga, anda juga boleh mendapatkan khidmat peguam hartanah yang profesional bagi menguruskan urusan carian tanah ini. Namun, sebagai pemilik tanah pastikan anda menyediakan maklumat yang lengkap bagi memastikan urusan ini berjalan dengan lancar.
Di mana dan bagaimana caranya kita boleh melakukan carian tanah atau semak hak milik tanah?
Kaunter Pejabat Tanah Daerah
Sebelum ini, carian tanah atau semak hak milik tanah boleh dilakukan di kaunter Pejabat Tanah sahaja. Caranya, anda perlu berkunjung ke kaunter Pejabat Tanah dan menyediakan maklumat seperti berikut:
- Hakmilik / Geran
- Nama Mukim
- Seksyen (Jika Ada)
- Negeri
Pastikan anda mempunyai maklumat yang lengkap bagi memudahkan urusan carian tanah ini. Jika anda tidak dapat menyediakan maklumat yang lengkap, ia akan menyukarkan sistem Pejabat Tanah untuk melakukan carian.
Anda juga perlu membayar sejumlah bayaran dan kadar yang akan dikenakan bergantung kepada Pejabat Tanah masing-masing.
Carian online atau dalam talian
Dengan perkembangan teknologi terkini, terdapat beberapa negeri telah mula menawarkan carian hak milik yang boleh dilakukan secara dalam talian sahaja tanpa perlu berkunjung ke Pejabat Daerah Tanah.
Berikut merupakan beberapa senarai negeri yang te
Namun, ia sebenarnya masih belum meluas ke seluruh Malaysia. Anda perlu merujuk kepada pejabat tanah kawasan anda untuk mengetahui sama ada perkhidmatan dalam talian ini ditawarkan atau tidak.
Walaupun terdapat sistem pencarian online, ada negeri yang masih mempunyai akses terhad kepada carian persendirian sahaja kerana carian rasmi memerlukan cop tandatangan Pendaftar Hakmilik / Pentadbir Tanah.
Berikut merupakan beberapa senarai negeri yang telah menggunakan perkhidmatan online:
Maklumat apa yang boleh diperolehi melalui carian tanah
Seterusnya, berikut merupakan maklumat yang boleh diperolehi melalui carian tanah ini. Secara umumnya, segala maklumat yang akan diperolehi dalam carian ini akan sama seperti yang terkandung di dalam geran asal seperti berikut:
- Keluasan bahagian bagi setiap penama hak milik yang ada di dalam tanah tersebut.
- Nombor rujukan hak milik.
- Keluasan terkini tanah tersebut.
- Jenis kegunaan tanah.
- Lot.
- Daerah, Mukim dan Negeri.
- Nama, No Kad Pengenalan pemilik.
- Status hak milik.
- Jenis pegangan hak milik: kekal atau pajakan.
- Tarikh luput pajakan tanah.
- Sebarang caj yang ada seperti jumlah cukai tanah tahunan.
- Sekatan atau kaveat.
- Perubahan terkini yang telah direkodkan oleh pejabat tanah dalam fail geran tanah tersebut.
Berapa lama tempoh masa carian tanah atau semak hak milik tanah
Tempoh masa bagi carian tanah atau semak hak milik tanah sebenarnya bergantung kepada kelancaran proses sewaktu di Pejabat Tanah Daerah. Sekiranya anda tidak mempunyai maklumat yang lengkap untuk disediakan, ia mungkin memakan masa yang lama.
Sekiranya maklumat yang diberikan sudah lengkap, carian persendirian boleh diselesaikan dalam masa hanya satu hari atau dilakukan di rumah sahaja bagi kawasan yang menawarkan perkhidmatan online atau dalam talian.
Bagi carian rasmi yang memerlukan cop dan tandatangan, ia akan mengambil sedikit masa dan biasanya dalam masa 7 hari bekerja. Namun, anda boleh sentiasa mendapatkan status carian ini dengan menghubungi pekerja Pejabat Tanah Daerah tersebut.
Berapakah kos yang akan dikenakan bagi carian tanah atau semak hak milik tanah?
Kos yang akan dikenakan bergantung kepada kawasan tanah tersebut. Anda boleh merujuk kepada Pejabat Tanah Daerah masing-masing bagi mendapatkan kos yang sebenar.
Setakat artikel ini ditulis, berikut kami kongsikan secara umum panduan kos mengikut setiap negeri:
Negeri | Kos |
Johor | Carian persendirian tanah (RM 40) Carian rasmi tanah (RM 120) |
Pulau Pinang | Carian persendirian tanah (RM30) Carian rasmi tanah (RM 100) |
Melaka | Carian persendirian tanah (RM30) Carian rasmi tanah (RM 50) |
Terengganu | Carian persendirian tanah (RM 10) Carian rasmi tanah (RM 20) |
Kelantan | Carian persendirian tanah (RM 20) Carian rasmi tanah (RM 30) |
Pahang | Carian persendirian tanah (RM 50) Carian rasmi tanah (RM 100) |
Negeri Sembilan | Carian persendirian tanah (RM 20) Carian rasmi tanah (RM 40) |
Selangor | Carian persendirian tanah (RM 30) Carian rasmi tanah (RM 50) |
Kuala Lumpur | Carian persendirian tanah (RM 30) Carian rasmi tanah (RM 50) |
Perlis | Carian persendirian tanah (RM 20) Carian rasmi tanah (RM 50) |
Perak | Carian persendirian tanah (RM 40) Carian rasmi tanah (RM 80) |
Kedah | Carian persendirian tanah (RM 30) Carian rasmi tanah (RM 75) |
Tips bagi memudahkan urusan carian tanah oleh pekerja Pejabat Daerah
Pihak kami berjaya mendapatkan sedikit tips perkongsian daripada Encik Mohamad, bekas pekerja kaunter Pejabat Daerah di negeri Terengganu. Beliau mempunyai sedikit sebanyak pengalaman mengendalikan urusan tanah.
Berikut merupakan perkongsian beliau:
Berikan maklumat yang lengkap bagi memudahkan urusan
“ Sebenarnya, untuk urusan carian rasmi, sekarang sudah menjadi semakin mudah kerana kita hanya menggunakan sistem untuk menyemak maklumat ini. Jika maklumat yang diberikan lengkap seperti nombor lot dan mukim tanah, urusan akan menjadi sangat mudah.
Proses ini akan menjadi agak sukar sekiranya waris sendiri tidak pasti tentang maklumat tanah yang ada. Ini akan membantutkan sedikit kelancaran proses carian ini. Waris mungkin perlu berurusan dengan lebih lanjut dengan Pejabat Tanah pula bagi mendapatkan maklumat yang lebih lanjut,” ujarnya lagi.
Waris perlu cakna tentang isu pemilikan tanah ini
“Sebaik-baiknya, waris sentiasa perlu cakna dan mengambil berat tentang pemilikan tanah terutamanya sekiranya tanah ini dimiliki buat suatu tempoh yang lama.
Jika perlu, tidak menjadi masalah untuk waris mendapatkan maklumat terkini mengenai status tanah yang mungkin sudah mengalami beberapa pindaan nombor lot.
Ini boleh mengelakkan pelbagai kekeliruan terutamanya sekiranya berlaku pindaan bagi keluasan lot tanah tersebut sekiranya ia diambil alih oleh kerajaan bagi rezab jalan dan sebagainya. Sayanglah, tanah dah ada, tapi kita sebagai waris yang tidak cakna,”ujar beliau mengakhiri perbualan.
Semoga perkongsian artikel kali ini memberikan manfaat dan memudahkan urusan anda. Jangan lupa untuk kongsikannya!