Adakah membeli rumah pada 2019 merupakan kesilapan terbesar?

Dalam sedar tidak sedar, kita sudah berada di penghujung tahun 2019. Walau bagaimanapun, isu kesilapan membeli rumah  memang tak pernah putus. 

© marctran / 123RF

Pembelian rumah dikatakan sudah tidak relevan, malah ada sesetengah golongan millennial menyatakan pembelian rumah mereka merupakan kesilapan pengurusan wang mereka yang terbesar! Berikut adalah fakta yang sering diutarakan di media sosial, dan fakta sebenar di sebalik pendapat yang diutarakan.

Situasi 1: “Beli rumah ni membebankan, dahlah banyak kos yang keluar masa nak beli, kena bayar macam-macam kos lain pula!”

Kesilapan pertama yang dilakukan oleh pembeli rumah terutamanya jika ini merupakan kali pertama mereka adalah tidak mempunyai ilmu hartanah yang secukupnya sebelum membeli. Kebanyakan dari pembeli beranggapan kos yang akan dikeluarkan hanyalah berkaitan dengan bayaran ansuran bulanan mereka. Sebenarnya, terdapat kos lain yang perlu diambil kira seperti bayaran insurans, cukai dan juga kos penyelenggaraan bangunan (jika berkaitan). Anda juga perlu tahu kadar duti setem terkini & 6 kos lain yang perlu diambil kira sebelum membeli rumah dalam tahun 2019.

Jadi sebelum anda membuat keputusan untuk terikat dengan sebarang komitmen atau sebarang pinjaman, tanya diri sendiri patutkah saya beli rumah sekarang atau kemudian? Adakah anda bersedia untuk meneruskan pembelian rumah terutamanya jika ini merupakan rumah pertama anda?

Kesilapan kedua yang biasa dilakukan adalah tidak mengkaji kemampuan komitmen kewangan bulanan sendiri sebelum membuat pembelian. Anda mungkin layak membeli rumah mengikut kelayakan yang ditentukan oleh pihak bank, tapi layakkah anda untuk memberi komitmen kepada ansuran bulanan dan kos penyelenggaraan yang lain? Setiap keputusan pembelian rumah perlu dilakukan dengan teliti dan difikirkan sepenuhnya, bukan hanya kerana terikut trend semasa, kerana pada akhirnya, diri anda sendiri yang membuat keputusan kewangan untuk pembelian rumah ini. Jangan salahkan rumah kerana kesilapan diri sendiri!

Jadi sebelum anda bercadang untuk membeli rumah, apa kata anda kaji dahulu tentang bagaimanakah DSR (Debt Service Ratio) mempengaruhi kelayakan pinjaman anda dan bagaimana kiraannya,

Situasi 2: “Baik menyewa dari beli rumah, aku menyesal beli rumah tetapi tak dapat tinggal kerana ditukarkan tempat kerja oleh syarikat”

rental-tenant-agreement

© gettyimages

Salah satu faktor yang penting bagi pembelian rumah yang sering ditekankan oleh mana-mana pakar kewangan adalah menilai matlamat sebenar anda membeli rumah. Pinjaman perumahan perlu dibayar untuk jangka masa yang panjang iaitu (25 tahun-30 tahun).

Sebelum membuat pinjaman perumahan, kaji matlamat jangka masa panjang dan adakah pembelian sesuai dengan matlamat kerjaya untuk masa hadapan. Jika pertukaran tempat kerja adalah secara mengejut, anda masih mempunyai alternatif lain untuk menjual atau menyewakan sahaja rumah anda.

Situasi 3: “Nak bagi sewa pun susah, pelaburan rumah tak sehebat mana pun, buat rugi je”

© lightfieldstudios/ 123rf

Mana-mana pelaburan adalah berisiko tidak kira rendah atau tinggi. Bagi setiap pelaburan yang dilakukan, pastikan anda terlebih dahulu mengenal pasti risiko pelaburan tersebut. Jika anda berminat untuk membuat pelaburan hartanah sewa, kenal pasti pasaran sewa terlebih dahulu. Anda juga perlu tahu perbezaan antara rumah untuk didiami atau rumah untuk disewakan.

Buat tinjauan awal pada lokasi rumah yang ingin dibeli serta kemudahan berdekatan yang disediakan untuk menilai jika terdapat booster hartanah yang berpontensi menjadikan pelaburan anda menguntungkan. Selain itu, pastikan juga aspek dan kemudahan keselamatan (balai polis, balai bomba) juga disediakan berdekatan dengan lokasi pelaburan anda.

Seterusnya, sebelum anda membuat mana-mana pelaburan hartanah, kaji pasaran hartanah yang ingin dibeli sama ada pasaran undercon, lelong ataupun subsale. Rumah subsale atau rumah baharu, yang mana sesuai untuk anda?  Tentukan pasaran hartanah yang paling sesuai mengikut bajet dan kemampuan komitmen kewangan anda.

Sebenarnya, kesilapan yang terjadi bukan disebabkan pelaburan hartanah tidak mampu mendatangkan keuntungan, tetapi kegagalan mengkaji risiko dan juga potensi sesuatu pelaburan. Anda perlu ingat bahawa, mana-mana jenis pelaburan boleh membuatkan anda menanggung kerugian modal yang bukan sahaja kecil malah boleh menjadi besar jika tidak dikaji dengan betul.

Tahukah anda, jika diuruskan dengan cara yang betul, rumah boleh menjadi aset yang terbaik bagi belia masa kini.

Situasi 4: “Kebanyakan kawan muflis sebab buat hutang rumah lah, banyak sangat kena bayar!”

© ginasanders/ 123RF

Mengikut  statistik yang dikeluarkan oleh Jabatan Insolvensi Malaysia,antara dua punca utama jumlah kes kebankrapan  adalah disebabkan pinjaman peribadi (26.7%), sewa beli/pinjaman kenderaan (24.73 %), manakala pinjaman perumahan hanya mewakili 14.9%.

Jika difikirkan semula, tidak wajar untuk kita membuat andaian yang melulu tanpa mengetahui fakta yang kukuh mengenai keadaan sebenar pengurusan kewangan seseorang individu tersebut. Sebenarnya tidak ada masalah untuk anda membuat pinjaman peribadi, kenderaan mahupun pinjaman perumahan kerana apa yang paling penting sebenarnya adalah pengurusan kewangan diri sendiri yang perlu kukuh dan berdisiplin. Anda juga boleh dapatkan tip dan pengalaman sebenar dari mereka yang sudah memiliki rumah.

BACA: Nak beli rumah pertama? Jangan ketinggalan untuk mohon Skim Perumahan Belia (SPB) BSN

Kesimpulannya, adakah membeli rumah merupakan kesilapan pengurusan kewangan yang terbesar? Tidak, jika anda mempunyai ilmu yang secukupnya dan matlamat pelaburan yang jelas mengenai pembelian rumah anda. Ya, jika anda mempunyai pengurusan kewangan yang lemah, dan anda bukan sahaja akan melakukan kesilapan dalam bidang hartanah sahaja, malah segala keputusan berkaitan kewangan yang lain, kerana pada akhirnya, semua ini berpunca dari diri anda sendiri!

Share